Posted by Elli on joulu 17, 2019
Merkit loppuun palamisesta töissä

Merkit loppuun palamisesta töissä

Nykyajan yhteiskuntamme asettaa jatkuvasti enemmän ja enemmän paineita menestymiselle ja työlle, jolloin jokaisen pitäisi suoriutua työstään ylivoimaisen hyvin ja jatkuvalla menestyksellä. Tämä luo kuitenkin jatkuvasti lisää paineita ja aiheuttaa helposti liikaa stressiä, mikä taas johtaa lopulta loppuun palamiseen. Meidän päähämme on jostain syystä jäänyt ajatus jatkuvasta suorittamisesta. Kokoajan pitäisi olla suorittamassa jotain uutta ja jännittävää. Kalenterimme täyttyvät jatkuvalla tekemisellä ja suorittamisella, samalla kun työpaikalla esimies vaatii jatkuvasti parempaa tulosta ja suurempia tunteja. Tämä aiheuttaakin todella suuret paineet ja ylisuorittamisen. Tästä syystä yhä useampi meistä ajautuu työn aiheuttamalle loppuun palamiselle. Työstä otetaan nykymaailmassa aivan liikaa paineita ja sen annetaan helposti viedä koko elämämme. Tarkoittaen, että elämäämme ei jää jäljelle mitään muuta, kuin työ. Tämä kierto pitäisikin saada jotenkin haudattua pois, jotta loppuun palamisen voisi välttää. Tässä artikkelissa käymmekin hieman läpi merkkejä, joista voi huomata oman loppuun palamisen olevan lähellä. Näiden merkkien aikaisella huomaamisella voi jopa välttää kokonaan loppuun palamisen ja puuttua liikasuorittamiseen ajoissa.

Huomioi ainakin nämä merkit, jos loppuun palaminen näkyy silmissä

Yleinen negatiivisuus ja tunne siitä, ettei mikään meinaa onnistua. Jos nämä tunteet valtaavat mielesi, niin tiedät, että on aika pysähtyä hetkeksi. Usein liian negatiiviset tunteet kertovat vain meille kehon ja mielen uupumisesta ja liiallisesta yrittämisestä. Tällöin onkin parasta vain pysähtyä hetkeksi miettimään, että miksi tuntuu kokoajan epäonnistuvansa. Voisiko hieman rauhoittaa omaa tahtiaan, jolloin pystyy antamaan asioille enemmän energiaa ja aikaa onnistua. Jokaisen on mahdotonta onnistua liian monessa asiassa samaan aikaan, joten karsi kaikki turhat asiat pois ja keskity vain olennaisiin. Anna itsellesi aikaa suoriutua kustakin tehtävästä, ilman suuria paineita. Muista myös käsitellä negatiiviset tunteet ja miettiä mistä ne ovat oikein saaneet alkunsa. Tunteiden ymmärtäminen auttaa niiden käsittelyssä, jolloin niistä on helpompi päästää irti.

Tuntuuko, että kaikkeen on mahdotonta keskittyä ja aivoissa pyörii aivan liian monta ajatusta samanaikaisesti. Tällöin sinulla on aivan liian monta tehtävää to do –listallasi. Pääsi täyttyy jatkuvasti suorittamattomista tehtävistä ja niiden aiheuttamasta stressistä. Tällöin kannattaakin organisoida oma listansa ja käydä läpi kaikki sen asiat. Kirjoita asiat suoraan paperille ja järjestä ne tärkeysjärjestykseen. Poista listalta kaikki ei niin tärkeät asiat ja keskity vain olennaisiin. Tämä saattaa jopa pelastaa sinut loppuun palamiselta, joka on saanut alkunsa liiasta suorittamisesta.

Apaattisuus ja lamaantuneisuuden tunteet ovat kaikkein vakavimmin otettavat merkit. Kukaan ei halua muuttua tosielämän robotiksi, joka tekee vain kaikki käsketyt ja tarvittavat asiat. Tämä tunne vie pikkuhiljaa omaa persoonallisuutta pois ja saattaa jopa helposti unohtaa kuka oikein on. Tällöin arki kulkee vain ohitse, ilman sen kummempia tunteita tai ajatuksia. Kaikesta vain kirjaimellisesti suoriudutaan. Tällöin on kadottanut elämän nautinnon ja ilonlähteet. Tähän parhaana lääkkeenä toimiikin pieni tauko omasta arjesta ja suorittamisesta.

Omien tarpeiden jatkuva laiminlyönti ja terveellisten elämäntapojen unohtaminen kertovat myös lähestyvästä loppuun palamisesta. Jos töiden jälkeen energiaa jää niin vähän, ettei enää edes jaksa huolehtia itsestään, kertoo se että töitä on tällöin huomattavasti liikaa. Jokaisen meistä tulisi olla sen verran itsekäs, että osaisi laittaa omat tarpeensa muiden ja töiden edelle. Tämän takia onkin tärkeää pitää aina silmät auki oman jaksamisensa kanssa, ettei vahingossa riko itseään. Pidä siis silmät auki jokaisen yllä mainitun merkin kanssa ja hae vaikka tarvittaessa ammattiapua. Kerro myös suoraan työnantajallesi, jos oma jaksamisesi on vaakalaudalla.

Post a Comment

Comments are closed.