Posted by Elli on touko 10, 2018
Menestyvä myyntitykki

Menestyvä myyntitykki

Hyviä ja toimivia myyntitekniikoita on useita, ja parhaat myyjät yhdistelevät niitä lennossa riippuen ostajan asenteesta. Osa yleisesti tehokkaiksi ajatelluista tekniikoista eivät toimi kuin kirjojen sivuilla. Kukaan ei ole hyvä myyntitykki syntyjään, vaan he kehittävät joko tietoisesti, tai alitajuisesti muiden elämän tilanteiden kautta alalla vaadittavat taidot. Parhaatkin myyjät kehittävät taitojaan jatkuvasti, he tunnistavat myynnin prosessiksi, ja käyttävät sen tekemiseen tieteellisiä johtopäätöksiä.

Kommunikoi asiakkaan kanssa

Myyjän kannattaa muistaa että myyntiprosessi on kahden, tai useamman, tahon väistä kommunikaatiota. Loppujen lopuksi sillä mitä sanot ei ole hirveästi väliä jos asiakas ei usko mitä sinä sanot. Käytä aikaa asiakkaan kanssa kommunikoimiseen, ei vain kovan myynnin harjoittamiseen. Kysy asiakkaalta kysymyksiä heidän toiveistaan, ja yhdistä nämä toiveet tarjontaasi. Mieti myös etukäteen miten saat suljettua myynnin, tämä on koko myynti prosessin tärkein osa, ja vaikka voit muuttaa suuntaa keskustelun kääntyessä uusille urille, kannattaa tämä loppu vaihe pitää mielessä ja suunnitella etukäteen ennen myynnin aloittamista. Ennen myynti tilannetta mieti sen kulku läpi mielessäsi, mutta aloita lopputuloksesta siirtyen ajassa taakse päin. Tämä toimii sekä yksittäisiin tuotteisiin että koko firmasi tuotannolle. Kuinka paljon sinun pitää myydä, jotta päädyt haluamaasi tilanteeseen. Aloittamalla lopputuloksesta pystyt hahmottamaan mielessäsi loogisen kartan jonka kautta on helpompi päätyä lopputulokseen.

Älä hakkaa päätäsi tiiliseinää vasten, ja yritä todistaa itsellesi miten kova myyntitykki olet, yrittämällä myydä vaikeille asiakkaille, jäitä eskimoille periaatteella. On totta että hyvä myyjä pystyy myös myymään henkilöille joilla ei alkuun ole ostohalua, mutta elämäsi on helpompaa jos valitset suurimman osan asiakkaistasi sillä periaatteella he oikeasti haluavat ostaa tuotteesi. Käyttäydy jokaista myynti tilannetta kohtaan kuin se olisi työ haastattelu. Pukeudu siististi, tee tausta tutkimuksesi, ja tule paikalle ajoissa. Mittaa menestystäsi jatkuvalla syötöllä, äläkä jää lepäämään laakereillesi, vaan pidä huolta että parannat sitä kuukausittain ja kausittain asettamiesi tavoitteiden mukaisesti. Ja jos myyntisi eivät suju niin hyvin kuin haluaisit, älä ole liian ylpeä hakeaksesi apua. Esimiehet ovat hyviä tuen lähteitä, mutta internetin kautta voit löytää myös useita myyntihenkilöille tarkoitettuja kursseja, joista voi olla huomattava määrä apua.

Tuote on kingi

Myyntiedustajat usein ajattelevat että ainoat mahdolliset tulokset myynnin jälkeen ovat että asiakas ostaa hänen firmaltaan, tai kilpailijalta. Tämä ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa, sillä suuri osa ostotilanteista päätyy asiakkaan päättämättömyyteen, ja joko oston peruuntumiseen, tai siirtämiseen myöhäiseen tulevaisuuteen. Asiakkaan voimakkaimmat vaihtoehdot eivät siis ole sinä tai kilpailija, vaan sinä ja rahojen pysyminen pankkitilillä. Muista myös että sinun ja kilpailijasi tuotteilla on enemmän yhteisiä piirteitä kuin eroja, mieti mitä ne pienet erot ovat, ja keskity näihin tuotteen myynnissä. Keskity siihen miten tuotteesta on asiakkaalle hyötyä, ennemmin kuin miten tuotteen ominaisuuksista on hyötyä itse tuotteelle. Asiakkaan  kanalta vain hänen kokemuksensa tuotteesta, ja miten tuote tulee parantamaan hänen elämäänsä on väliä.

Ennen kaikkea usko itseesi, myymääsi asiaan tai tavaraan, siihen että sen ostaminen auttaa asiakastasi aidosti. Jos sinä et usko siihen mitä myyt, miksi asiakkaasi kannattaisi uskoa siihen. Ja jos et usko tuotteeseen jota myyt, miksi myyt sitä? Jos suhteesi tuotteeseen on kunnossa, loput myynnistä helpottuvat huomattavasti. On varmaan itsestään selvää, mutta tunne tuotteesi.  Tiedä miten se toimii, mitkä vakuutusajat ovat, ja mitä ongelmia vaativa asiakas saattaa tuoda esille myynti puheesi aikana. Jos tunnet tuotteen heikkoudet, voit myös miettiä miten ne voi korjata, tai minkä takia niillä ei oikeasti ole asiakkaalle paljoakaan väliä.

Post a Comment

Comments are closed.