Posted by Elli on touko 15, 2018
David Ogilvy ja mainonta myynnin edistäjänä

David Ogilvy ja mainonta myynnin edistäjänä

David Ogilvy on yksi mainosalan tunnetuimmista nimistä. Hänen uraauurtava työskentelynsä mainoskampanjoiden toimimiseen myyntivälineenä on ansainnut hänelle lempinimen Mainonnan Isä. Englantilainen Ogilvy perusti edelleen pystyssä olevan mainostoimiston Ogilvy & Matherin vuonna 1949.

 

Ogilvyn myyntimiehen ura alkoi AGA uunien myyntimiehenä, ja hän kiersi ympäri Skotlantia vuodet helloja myyden. Ogilvy oli niin menestyvä laitteiden myynnissä, että hänen työnantajansa pyysi nuorta Davidia kirjoittamaan hellanmyynti oppaan muiden myyntitykkien koulutus välineeksi. Ogilvyn The Theory and Practice of Selling the AGA Cooker julkaistiin 1935, ja se on edelleen luettavissa internetissä. Vuosikaudet myöhemmin Fortune lehti valitsi oppaan maailman historian parhaaksi myyntioppaaksi. Davidin vanhempi veli Francis sattui työskentelemään Lontoolaisessa mainostoimistossa nimeltä Mather & Crowther, ja luettuaan myyntioppaan hän suositteli firman perustaja jäsenille nuoren Davidin palkkaamista. Työskenneltyään firmassa kolmisen vuotta, Ogilvy sai järjestettyä itselleen komennuksen Amerikkaan, jossa hän haki lisä oppia gallup tutkimusten isän, George Gallupin Audience Research -instituutin leivissä. Ogilvy itse katsoi tämän ajan olleen hänen uransa kulminaatio kohta, ja Gallupin tarkkojen tutkimusmenetelmien opiskelu, ja omaksuminen tärkein tekijä hänen loppu uransa kannalta. Toisen maailmansodan syttyessä Ogilvyn kokemus analyyttinen kokemus otettiin käyttöön Brittiläisen tiedustelupalvelun leivissä. Hän vietti vuodet Washingtonissa, diplomatiaa ja kansallista turvallisuutta analysoiden. David omaksui propagandan nyanssit sotavuosien aikana, ja oitti nämä käyttöön myöhempinä vuosina myymässään mainonnassa. Yksi hänen tehtävistään oli kehittää maineen tuhoavia juoruja natsi sympaattisista bisnesmiehistä, ja laittaa ne yleiseen levitykseen. David pyöritti omaa maatilaa muutaman vuoden sodan jälkeen, mutta tajusi olevansa enemmän myyntimies kuin maajussi, ja siirtyi New Yorkiin 1949. Hän aloitti kaupungissa uuden mainostoimiston veljensä kanssa, toimiston takaajaksi ryhtyi Lontoolainen toimisto, Mather & Crowther, jolle molemmat veljet olivat tehneet töitä ennen sodan syttymistä. Uuden toimiston alkuperäinen nimi oli Ogilvy, Benson, and Mather, myöhemmin Ogilvy & Mather.

Ogilvy & Mather

Ogily & Mather mainostoimiston periaatteet heijastivat alusta alkaen David Ogilvyn maailman katsomusta. Mainonnan tarkoitus on myydä tuotteita, ja menestyvä myynti tapahtuu asiakkaan tuntemuksen kautta. Asiakkaita tuli kohdella älykkäinä ihmisinä, joilla oli oma tahto ja kyky päättää asioista. Ogilvy & Matherin ura alkoi useilla menestyneillä mainoskampanjoilla, useat heidän alkuaikojen asiakkaista ovat edelleen kaupallisesti tunnettuja nimiä. Ogilvy / MAther olivat mukana Schweppes juoman viemisessä Amerikan markkinoille, Rolls Royce automerkin maineen luomisessa, ja Dove saippua merkin suosion nostamisesta sen nykytasolle. Ogilvy uskoi että mainostoimiston työ puhui puolestaan, ja että paras tapa saada uusia mainosasiakkaita oli tehdä hyviä mainoksia.

David Ogilvy jäi eläkkeelle 1973, mutta tuli väliaikaisesti takaisin aktiiviseen työelämään 1980-luvulla, jolloin hän toimi yrityksen Intian toimiston väliaikaisena johtajana. David myös vieraili
nyt kansainvälisen firman paikallistoimistoissa mahdollisimman usein, ja edusti toimistoa sitä vaativissa tilaisuuksissa. Ogilvy & Mather päätyi WPP group mainosjätin alaisuuteen 1989, ja vaikka Ogilvy oli alunperin firman perustajajäsentä Sir Martin Sorrelia vastaan, miesten välille kehkeytyi vuosien saatossa lämmin ystävyyssuhde. David Ogilvyn kirja Ogilvy on Advertising, käsittelee maailman mainontaa yleiseltä kannalta, ja Confessions of an Advertising Man, on yksi alan luetuimmista ja suosituimmista kirjoista. Mad Men sarjasta tutun Don Draperin inspiraationa toimi David Ogilvy, ja hänen vaikutuksensa on erottamaton osa maailman mainonnan historiaa. David Ogilvy oli ennen kaikkea myyntimies, ja siinä missä useiden nykypäivän mainostoimiston perustajien ajavana voimana on mainosten luova laatu, Ogilvyn kannalta tämä tuli aina toissijaisena, ja asiakkaalle näkyvät aidot tulokset olivat aina ykkössijalla.

 

 

Post a Comment

Comments are closed.